Indokiina: Ympyrä sulkeutuu

Palaan lähtöpisteeseen, Bangkokiin. Kuukauden kiertämisen jälkeen se tuntuu mukavalta, jopa jotenkin kotoisalta. Olen vähän väsynyt, ihmettelen, yritän ymmärtää että matka on kohta ohi. Teen listoja asioista, ihmisistä, paikoista, tunteista. Kuukauden aikana ajelin kahdeksalla erilaisella laivalla tai veneellä, junilla, busseilla, isoilla ja pienillä autoilla, mopoilla, moottoripyörillä, polkupyörillä ja tuk-tukeilla. Söin useita kiloja riisiä ja nuudelia. Maistelin kymmeniä tuntemattomia ruokalajeja ja outoja ötököitä. Olin kaksi kertaa kuumeessa, itkin kolme kertaa, ja nauroin aika paljon. En ikävöinyt kotiin. Välillä toivoin olevani huitsan hiidessä ja kaukana, suurimmaksi osaksi olin onnellinen siinä missä olin. 

En voi sanoa, että tunnen kaakkois-Aasiaa paljon sen enempää kuin ennenkään, mutta on minulla aavistus. Ymmärrän, kuinka raskasta ja vaikeaa aikaa Indokiinan lähihistoria on ollut, ja kuinka sodan arpien jälkisäryistä kärsitään vielä vuosikymmeniä. Tunnen kipua kun ajattelen, kuinka tätä maailmankolkkaa on riepoteltu, ja kuinka sen sitkeät kansat ovat läpikäyneet hirmutekoja. Siitä huolimatta täällä on sitkeyttä, sisua, yritteliäisyyttä, periksiantamattomuutta. Toivoisin, että Indokiina onnistuisi rakentamaan hyvinvointia niin, että joka maa säilyttäisi omaleimaisuutensa. Thaimaa, Laos, Vietnam ja Kambodža - joka maa on kulttuuriltaan hyvin rikas. Joka maasta löytyy valtavasti henkistä rikkautta, kaunista luontoa ja arkkitehtuuria, monipuolista kulttuuria ja taidetta. Toivoisin, että kaikki tuhannet ja tuhannet turistit osaisivat katsoa ja arvostaa sitä.


Matkamuistoksi piipahdin Bangkok Inkissä. Siellä minulle nakuteltiin perinteisellä tyylillä buddhalainen Sak Yant -tatuointi. Sen avulla muistan, ymmärrän ja hyväksyn. Zen.




Kommentit